Inspirace

Jak mám poznat, že za něco stojím?

Všimla jsem si toho už v roce 2008. Tehdy jsem dostala svůj první mobil s foťákem (tehdy 1,92 MPx) a začala jsem nahrávat fotky na internet. Tehdy byl jeden z mála schopných zdrojů galerie spadající pod fotografický server, kam svoje fotky nahrávalo víc lidí, a u každého obrázku byla možná diskuze. U úspěšných fotek probíhala živá diskuze na téma kompozice fotky, úhlu záběru a vystavění samotného snímku. Když ale někdo začínal (třeba já 🙂  ) , jediné, co se mu objevovalo pod fotkami znělo: “To nemůžeš myslet vážně” .

Přitom jsem si už tehdy říkala, že těm pětihvězdičkovým autorům jsou ty řeči o kompozici k ničemu. Na co jim kdo píše o liniích a skladbě snímku, když to mají dávno odfocené? Namísto toho u autorů, kteří začínali, zela diskuze prázdnotou, případně pod fotkami svítily komentáře, které autora nabádaly, ať to vzdá, že to nemá smysl. U fotek, které nejvíc potřebovaly konstruktivní rady z oblasti skladby obrazu diskutéři neplýtvali dechem, a sypali svoje názory pod snímky fotografům, kteří na jejich elaboráty upřímně kašlali.

Není to jenom u fotografií. Blogeři na webu nebo na Instagramu to mají podobné. Zpětná vazba není, a když už si člověk o nějakou řekne, spadne to do oblasti, o kterou autor zrovna zájem neměl. Jak tedy zjistit, kudy směřovat? Jak vyfiltrovat to důležité, na čem záleží? Jak má bloger poznat, co za co stojí?

V první řadě bych doporučila nepoužívat praktiky, které jsou blogerovi jedno. Nástrojů je moc, a ze všeho nejdřív bych eliminovala snahu použít všechny ty prostředky, u kterých autor neví, k čemu jsou dobré a na co jsou cílené. Už tak je toho na zvládání dost, a jsou pomůcky, které bloger zvládnout musí. Pustit nástroje, o kterých “každý” mluví, ale jinak člověk netuší, na co by mu měly být dobré je nejjednodušší řešení, jak přestat přemýšlet a začít blogovat.

I když jsem se dost snažila získat na svoje fotografie jakoukoliv zpětnou vazbu, velmi záhy jsem zjistila, že tak trh nefunguje. Zpočátku budete na všechno dokonale sami. Jediný člověk, o kterého se budete moct opřít budete zase jenom vy, a na vašem vkusu bude záviset, co pustíte do světa a kterým směrem se vydáte dál. Proto se vyplatí stanovit si konkrétní cestu, konkrétní směr. Nemyslím teď jedno téma nebo úzké zaměření. Hanka Šormová v pátém díle svého seriálu “Bloguj, má to smysl” hovoří o stanovení persony – fiktivní cílové osoby, která vám pomůže zacílit celé vaše snažení.  Můžete to celé použít pro lepší přehled o vaší vizi, o tom širším, abstraktnějším plánu, který vám říká, proč jste s webem začali a co vám má přinést.

Abyste se dostali na cestu, musíte znát cíl. Aspoň přibližně a aspoň do té míry, ať trefíte ten základní směr. Už jsem zmínila, že je velká šance, že na všechno budete sami. Proto může jako kotva posloužit širší vize celého vašeho potenciálního webu. Mám patrovou postel, tak jsem blízko stropu. Nalepila jsem si na něj obrázky, které souvisejí s mou širší inspirací. Každé ráno a každý večer je mám před očima a pomáhá mi to čistit moje kroky a volit články tak, abych se už zas necítila zklamaná, když se podívám do archivu svého blogu. Tyto nástěnky jsou hojně používaný koncept, který slouží k motivaci a k rozvoji, a může pomoct i člověku, který zrovna dvakrát neví, kudy dál. Stačí si poskládat koláž z blogů, které sledujete nejvíc, a zbytek nechat na svém podvědomí.

Dál už je to věc důvěry v sebe samotného. Tvořte tak, abyste s výsledkem byli spokojení vy, a pokud se zamotáte někde na kruháči, dovolte si zastavit a zrevidovat svoje cíle a svou největší inspiraci. Nebojte se vybrat si z nástrojů pro blogery pouze ty prostředky, které se do salátu hodí vám a využít je pro svoje vlastní účely. Osobitost je maják, který vám poradí na křižovatkách a schopnost vlastního rozhodnutí je cesta, která vám pomůže vybudovat web tak, aby odpovídal  vašim představám. Jen se nebojte měnit a zkoušet – virtuální svět je poměrně tvárný a velice snadno překopatelný 🙂 .

 

Líbil se ti článek? Nezapomeň jej sdílet na sociální sítě! Děkuji 🙂

Autor Andrea V.

Jsem blogonomádka se zkušenostmi s mnoha projekty. Všechny svoje pokusy používám ke vzdělávání a k pobavení nejen kolegů, ale i všech, kteří mají zájem nahlédnout do hlavy bláznovi do psaní :) . andrea@vysvobozena.cz

6 komentářů u „Jak mám poznat, že za něco stojím?“

  1. Čerf říká:

    Ono to vypadá divně, ale celkem rozumím tomu, že jde-li opravdu o člověka, který teprve začíná fotit, špatně se k tomu dává konkrétní zpětná vazba. Myslím si, že je dobré jít opravdu na začátku kus cesty sám, existuje spousta literatury, praktických ukázek, fotowebů či kurzů, ze kterých se dá učit. Na druhou stranu celkem souhlasím s tím, že když už mám něco za sebou a dostanu od někoho, koho neznám, podrobný expertní feedback, sice si ho přečtu, ale nejspíš jeho závěry pominu a budu si dál věci dělat podle svého :-).

    1. Andrea V. říká:

      Přijde mi zajímavé, kolik lidí cpe expertní feedback fotografům, kterým jsou takové komentáře už šumák 🙂

  2. Michal Majgot říká:

    Myslím, že ta první zpětná vazba je, že vůbec přijde nebo nepřijde zpětná vazba. Sama od sebe, bez žádosti o ní. Pokud něco zveřejním a “svět” to ignoruje, je to taky zpětná vazba. I když včera se mi stalo, že článek na FB byl dokonale ignorován i ve FB skupinách, ale na Twitteru spustil lavinu a přivedl 700 nových čtenářů. Takže také záleží, jaké cílovce svůj výtvor předkládáš.

    Později, když už jsou nějaké ty odezvy samozřejmostí, je jasný ukazatel děkovné emaily ve schránce. Včera mě jeden málem rozbrečel, musím na něj rychle odpovědět. Byl jsem dojatý, že moje práce skutečně reálně pomáhá lidem. Je to důkaz, že i kdybych z toho nikdy nic neměl, má velký smysl v tom pokračovat.

    1. Andrea V. říká:

      Souhlasím – absence zpětné vazby je zpětná vazba taky 🙂

  3. Platan říká:

    Pekne spísané. Ale k tomu názvu. Podľa mňa tvorba každého kto chce tvoriť spravidla za niečo stojí. Je nás na svete už toľko, že minimálne pár ľudí sa do vecí, ktoré vytvorí človek zamiluje :).

    1. Andrea V. říká:

      Ano – je dost velká pravděpodobnost, že si výtvor diváky najde 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *