Shoďme to všechno na Barbie

Společnost Mattel vydala zprávu, kde uvádí, že ztráty z prvního čtvrtletí letošního roku jsou větší, než čekali. Je to nějaký ten měsíc zpátky, co představili Barbie s upravenými křivkami a se sadou samolepek, které představovaly jizvy, škrábance a celulitidu, aby na malé holčičky nikdo nevyvíjel přehnaný nátlak.  Nátlak nenátlak, zatím to nevypadá, že by firma se svojí strategií výrazněji uspěla.

Já si nemyslím, že by ten nápad byl tak úplně z hlavy firmy. Panenky Barbie byly už dlouho terčem nelibosti médií – ani ne tak že by byly špatné, ale jednoduše proto, že nebylo o čem psát,  a než mladým dámám vysvětlovat něco o zdravém sebevědomí, rozhodli se raději “pustit” do panenek Barbie.

Já vám nevím, ale jako malá jsem rozhodně nechtěla být veliká černoška s odřeným kolenem. Na bárbínkách mě bavila ta princeznovská aura; když jsem odrůstala, zkoušela jsem si na ně základními stehy spíchnout “něco svého” – i když to svlečené vypadalo hrůzostrašně, docela mě bavilo stříhat a šít – pár měsíců, myslím. Po období mořských vil, princezen a zpěvaček se firma rozhodla ustoupit neustále sílícím tlakům, a vyrobit Barbie, která bude mít naprosto jiné rozměry, než ty stávající.

Ne že bych trvala na tom, aby byly všechny bárbíny blonďaté. Docela dost mě pobavila modrovlasá Barbie, nebo Barbie Černoška. Jen si nemyslím, že by bylo nutné měnit základní tvar panenek jenom skrz obavy novinářů. Jak jsem tak rostla, v životě by mě nenapadlo chtít kolem pasu deset centimetrů a kolem hrudníku dvacet, protože průměrná Barbie to tak má (prosím vás já to neměřila – jedná se o odhad 🙂  ) . Barbie je Barbie a já jsem já.

Nejsem si příliš jistá, jestli za výchovu mladých slečen může přímo Mattel. A co média samotná? Kdo retušuje modelky tak, že je na výsledné fotografii ani nepoznáte? Házet všechnu vinu na Mattel není šťastné řešení. Zvlášť když Barbie je hračka, která bude mladou slečnu doprovázet pár let, kdežto noviny, časopisy a televize jsou záležitost, která ženy straší daleko delší dobu.

Barbie má být špatný vzor pro děvčata. Přitom to nejsou mladá děvčata, která  bárbíny řeší. V současné době odhaduju, že v takových deseti letech letí Barbie na půdu nebo do popelnice, a původní majitelka už po ní ani nevzdechne. U bárbínek zamrzla spíš média, která vyrábějí z modelek na fotkách v grafických programech kostry, a pak ženám na férovku tvrdí, že ta modelka tak doopravdy vypadá.

Čas od času se objeví pár zdvořilostních článků, které mají být “bojem proti vychrtlinám” a “manifestem proti retuším v médiích” , ale z dlouhodobého horizontu se toho moc nemění. Když už, přijde další extrém – na chvíli se rozředí pozornost, a pak se na to pod návalem balastu zapomene. A hodí se vina na plastovou hračku.

« »

© 2017 Vysvobozená.cz. Theme by Anders Norén.

%d blogerům se to líbí: