Rostecký: Kvalitní blog spočívá v kvalitním čtení

Jsem si jistá, že jsem na jméno Jiřího Rosteckého narazila už někdy dřív. Nejspíš přes reference nějakého blogera; podezírám Patrika Gajdoše 🙂 .  Weby o podnikání jsem začala jedním očkem sledovat v době, kdy jsem hlouběji studovala online marketing, a je hromada věcí, které se dají použít pro obě odvětví. Když jsem nedávno z čirého zoufalství zadala do Googlu dotaz: “Jak být slavnou blogerkou” , vyjel na mě článek Jirky Rosteckého hned na první stránce s výsledky.

Někdy se jednoduše stačí jenom zeptat. Jirkův článek “Pár společných znaků úspěšných českých blogů” je nepříjemně upřímný a konkrétní, co se “blogové slávy” týká. Stejně tak vypichuje to nejdůležitější, co mají takové blogy společné. Nechci tady přepisovat celý Jirkův článek; určitě na něj přidám na konec článku odkaz, ať se můžete podívat také. Na to, že se jedná o text z roku 2012 je zajímavé, že popsané skutečnosti platí do dnešní doby. U webových návodů to nebývá pravidlem; “tutorialy” většinou hodně rychle zastarávají 🙂 .

Abych se přiznala, článek jsem musela číst dvakrát bezprostředně po sobě. Poprvé mi nervovou soustavu zachvátil celkem solidní šok a vlna nevole. Naneštěstí pro sebe jsem musela uznat, že má Rostecký v hromadě věcí pravdu, tak jsem text “sjela” ještě jednou a pomalu. A dala jsem se upravovat věci, které mi zbytečně užírají energii a tvůrčí potenciál.

Věci, které se změnily u mě některé vidět jdou, některé zůstávají částečně ukryté. V první řadě mi v pluginech zůstaly čtyři. Jetpack skrz pár vychytávek, na které jsem si zvykla v dobách na WordPress.com, Aksimet skrz ten botí útok ze začátku roku, kdy jsem měla denní návštěvu čítající 800 zobrazení stránky a víc, WP Sweep skrz čištění databáze a Google Analytics Dashboard, ať můžu nějak odlišit zobrazení stránky od uživatelů a návštěv. Zbytek šel pryč. To jsem těch pluginů měla celkem osm. Osekala jsem opičinky a celý web zjednodušila.

Člověku může hladit ego, že Rostecký věnuje velký prostor obsahu. Ostatně, citace z titulku článku hovoří za vše: lidé se zafixují spíš na obsah, a úloha designu spočívá jen v tom, aby šel daný výstup přečíst. Komunikace se čtenáři je bod, kde se Rostecký shodne s návody od blogerek, jinak to jsou dva rozdílné vesmíry. Pokud zájemce o internetovou publikaci hledal moudra porůznu u blogerek, je článek od Rosteckého poměrně zajímavá srovnávací protiváha.

Inspiroval mě článek “Pár společných znaků úspěšných českých blogů o online podnikání aneb Co z vás udělá úspěšného blogera?” od Jiřího Rosteckého.

4 thoughts on “Rostecký: Kvalitní blog spočívá v kvalitním čtení

  1. S tím názorem, že obsah je rozhodující, a veškeré technické a grafické vychytávky jsou víceméně jen podružnosti, můžu jen souhlasit. A ještě bych si dovolil přidat, že by měl blog v první řadě dělat radost svému autorovi (a ne jen tím, že mu otevírá jakési komerční možnosti, to považuji za celkem nepodstatné). Když nedělá, je to sakra poznat :-).

    • Ano; ta křeč, když bloger píše články za účelem virálnosti, a ta konsternovanost, když se to nedaří podle plánu … U mě mají největší efekt ty věci, které píšu vesměs pro sebe 🙂

  2. Jetpack je poměrně značně náročný na rychlost, silně zatěžuje a zpomaluje WordPress. Pokud nemá něco, co nutně potřebujete, pryč s ním. Akismet je fajn, ale osobně preferuji WP Spamshield – mám s ním lepší zkušenosti. Na zabezpečení má vliv především 1) dobrý hosting, který umí odstřihnout nájezd botů sám 2) v případě potřeby lze použít iThemes Security nebo Word Fence pro pořádné zabezpečení. Kód Google Analytics je lepší vložit přímo do šablony (pokud to jde) a na statistiky se nedívat přímo z prostředí WordPressu – opět, všechny Google služby, fonty a další ptákovinky VELMI zatěžují výkon webu. Velký mor je zejména cokoliv od Facebooku – načítání webu klidně vyletí o několik vteřin, což vás připraví o mnoho návštěvníků.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *