Z deníčku blogerky

3 nejlepší pravidla pro psaní článků na blog

Kvalitní obsah zůstává alfou a omegou dobrého webu. Zatímco se zprovoznění nebo nastavení šablony dá delegovatna profesionály, vytvoření článku zatím zůstává v rukou autora. Vymyslet námět a zpracovat jej do textu je jediná věc, která se nedá přehodit na pomocnou sílu.

Není důvod hledat v psaní složitosti. I tak ale platí několik pravidel, na která je lepší nezapomínat. Pravopis a čárky pohlídá korektor. V samotném základu psaní článku se ale schovává pár záludností, které vás při opomenutí velice rychle stáhnou na úroveň řešení kravin.

Vědět, co chci říct

U plánovaných článků to nebývá problém. Nastíníte si témata a myšlenky, a pevná osnova zajistí, že výsledek bude mít hlavu a patu. Spousta blogerů píše podle nálady. Kromě absence publikačního plánu to znamená, že do poslední chvíle netuší, jak a o čem budou psát. Když si sednete před prázdný editor a začnete skládat věty podle přetlaku v hlavě, často je článek jenom proud myšlenek, u kterých už ani autor neví, o čem mluvil na začátku.

Jenže úvaha a úvaha je rozdíl. Je to podobné jako s recenzemi; po blozích se válí tolik nekvalitních úvah, že se laik ztrácí v tom, jak by měla úvaha jako žánr vypadat, a co dělat, aby z článku byla hezká úvaha, a ne kupa prázdných žvástů. Je fajn, že píšete primárně pro sebe. I tak byste měli vědět, co píšete a proč. Čtenář se na internet chodí většinou poučit nebo pobavit. Vědět, co a jak chcete napsat je jedna z hlavních věcí, která vám pomůže k životaschopným článkům.

Čas je základ

Psát ve vzteku, nebo po důkladné mediální masáži není věc, kterou bych doporučila. Emoce přicházejí a odcházejí, a na internetu můžete jediným článkem vyvolat tsunami (pokud máte aspoň trochu schopný dosah) . Vyrovnané kvalitě článků svědčí den nebo dva, po které necháte vytvořený materiál odpočinout.

Platí to dvojnásob, když se vyjadřujete k věci, která se čerstvě objevila v médiích, nebo aktuálně koluje mezi blogery a vyvolává vášně. V první okamžiky se člověk nechá strhnout davem. Udělá si velice rychle nějaký názor, čistě podle toho, co pochytí v diskuzích, a článek je na světě. Jelikož se jedná o aktuální téma, které vibruje éterem, text získá dobrý dosah.

Tak rychle vydané články bývají dost jednostranné, a ukvapenost není ctností, která by blogerovi pomohla vytřídit data. Dochází k tomu, že si pozjišťujete exaktní údaje k celé věci, a zjistíte, že jste kompletně mimo. Zbývá potom článek smazat, přepsat jej, nebo se na sociálních sítích omluvit s tím, že jste psali unáhleně a celé je to vlastně jinak.

Nemontujte do článku materiál, který tam nepatří

Že se změnila doba? Že je nutné točit videa a přidávat do článků obrázky? Že jsou všichni na Youtube, a vy byste tedy měli být taky? Možná to lidé venku tvrdí. Vy se ale držte věcí, které chcete vy. Nenechte si diktovat formu a způsob, jak vést svůj vlastní web a jak zacházet se svou vlastní kreativitou. Módní trendy se co dva roky mění, a “úspěch” se měří podle lidí, kteří si z toho, co je aktuálně v kurzu, zvládnou vybrat ingredience přesně pro svoje účely.

Tvořit web, že “to bude vypadat tak nebo tak” nedá mnoho ani vašim článkům, ani vašim čtenářům. Obsah, který nemá “duši” , nezvládne předat nic dál. Čtenář pozná, že nepíšete do hloubky, a bude hledat stejné téma u někoho, kdo ví, o čem mluví. Je to jako návštěvnost nahnaná flamewarem. Jeden den máte na webu za tři hodiny 400 nových lidí, abyste nazítří sklouzli znovu zpátky do svých starých čísel. Máte dvě možnosti: vyvolat další flame, nebo začít budovat značku krapet jiným způsobem.

Rádci uvádějí jako stěžejní vlastnost dobrého blogera unikátnost. Zapomínají ale dodat, že unikátnost se nejlíp pěstuje tak, že zůstanete sví a necháte do svých věcí promlouvat svůj vlastní vkus. Paradoxně je zrovna rada: “Zůstaňte jak jste” to poslední, čeho se od “blogovacích poradců” dočkáte. Mějte na paměti, o čem článek bude, dopřejte si dostatek času na to, abyste text zvládli doladit a necpěte na blog materiál, který vám nic neříká, ale “musí tam být, protože to tvrdí v blogerských skupinách na Facebooku” . Vaše unikátnost si poradí sama; jen ji nechce mluvit a dýchat.

Líbil se ti článek? Nezapomeň jej sdílet na sociální sítě! Děkuji 🙂

Autor Andrea V.

Jsem blogonomádka se zkušenostmi s mnoha projekty. Všechny svoje pokusy používám ke vzdělávání a k pobavení nejen kolegů, ale i všech, kteří mají zájem nahlédnout do hlavy bláznovi do psaní :) . andrea@vysvobozena.cz

4 komentáře u „3 nejlepší pravidla pro psaní článků na blog“

  1. Infinity říká:

    Článek je super! I když jsem se v něm nedozvěděla nějak nic nového, byl moc hezky shrnutý a se vším jsem s tebou souhlasila. 🙂

  2. Čerf říká:

    Jsem přesvědčený, že bloger by měl psát své články tak, aby si je po sobě i s odstupem sám s chutí a radostí přečetl :-).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *