Z deníčku blogerky

Nejzbytečnější prvky na webu / Edice Blog

Vzdělávání v kategorii blogování má jedno úskalí: články tvoří markeťáci. Berou blog jako jednu z podpor podnikání s tím, že je cílem nasbírat stálé zákazníky, vybudovat databázi relevantních kontaktů a nakopnout prodej zboží. Na blozích vytvořených čistě pro psaní se tak množí vychytávky, které hobby blogerům spíše zavazejí, než že by nějak pomohly.

Nenechme se mýlit; blogerů čistě pro ten koníček je pořád víc než dost, a neplatí, že každý jeden nově vytvořený blog má generovat zisk. Je škoda, že to jsou často právě blogeři ze záliby, kdo se nechá zlákat texty IT odborníků a předělá si web na jakýsi klon podnikatelského webu, kde ale chybí to zásadní: potřeba prodávat zboží.

Můžeme se hádat, že prodávat sebe samotného je přece taky komodita, na které se dá stavět. Neplatí to ale pro každého blogera, a je dobré si připomenout, které jsou ty prvky, co se množí u hobby blogerů, a přitom byly myšlené primárně pro podnikatele.

Cookie lišta

Fajn, tady se nejedná o vychytávku primárně pro freelancery. Začaly s tím americké společnosti jako WordPress.com nebo Google, když EU oznámila záměr zavést GDPR. Cookie lišta je otravná, na mobilu zavazí a navíc GDPR neřeší.

Zákon o ochraně osobních údajů přikazuje uvést, které osobní údaje uchováváte a zpracováváte, kde je máte uložené a za jakým účelem si je ponecháváte. Uživatel má být plně informovaný o tom, co se s jeho údaji děje, a má právo požádat vás o kompletní výmaz všech údajů, které na něj máte.

Pro blogery to znamená uvést na stránce provozovatele webu a všechny náležitosti o osobních údajích. Cookie lišta nic z toho nesplňuje, a pokud není uvedený provozovatel, GDPR není samotnou cookie lištou naprosto nijak ošetřené.

Odběr newsletteru

Je zbytečný pro každého blogera, který by v e-mailech rozesílal oznámení o novém článku na webu bez další přidané hodnoty. V půlce ledna jsem na svém Facebooku sdílela odkaz na Google formulář, kde jsem svoje čtenáře prosila o zpětnou vazbu na pár otázek ohledně webu. Na otázku newsletteru jako zdroje informací o nových článcích celé 3/4 odpověděly, že nemají zájem, že mě sledují jinak.

Newslettery jsou myšlené jako podpora podnikání a jako způsob, jak může podnikatel získávat kontakty na osoby, které zajímají jeho produkty. Za e-mail dostanete pravidelné informace o nových produktech a o projektu samotném.

Ukázkový příklad toho, jak by to ideálně mělo fungovat proběhl z mojí strany vloni s Michalem Majgotem. Narazila jsem na Facebooku na článek. Zadala jsem dole e-mail, aby mi Michal mohl poslat doplňující brožuru k tématu (e-book o pár listech) , následně mi chodily nějaké ty novinky, a na základě všech dat od Michala jsem si koncem loňského roku koupila Michalův “Affiliate bloger” kurz.

Je to ideální flow, skrz který byly samotné newslettery vymyšlené. Rozesílat e-maily jenom jako náhradní RSS zdroj čtenáři příliš neocení – už tak jim schránky praskají ve švech.

Články “Vracím se zpět”

Nepsali jste dva měsíce nebo déle? Nevydávejte krátký článek typu: “Neměla jsem inspiraci, nic jsem nepřidala xx týdnů, odteď jsem zas aktivní” . Čtenáři nejsou slepí a věřte mi, že jim to došlo. Takové prohlášení nepatří na web do nového článku. Pokud vedete k blogu sociální síť, bude takovému prohlášení lépe tam.

Je to údaj, který čtenáři ani nepomůže, ani mu nic nového nedá. Je to častá vata občasných blogů, ale jak má kupa lidí “Občasníček” (deníček, do kterého píšou jen když mají náladu) , dopřejte si ten luxus a mějte Občasníček bez výčitek i na internetu. Že všude IT mágové hrozí, že je potřeba psát pravidelně a furt? Máte-li blog čistě jako koníčka, jako zájem, nemusíte mít z (ne)pravidelnosti článků těžké spaní.

Komentáře jako strkanice o kravinách

Je to doména komerčněji zaměřených influencerek. Web, Youtube, Insta Stories – všechno zahlceno žabomyšími válkami, řešením hejtrů, brečením, že za tu pusu nemůže plastický chirurg ale balzám na rty, i když ji má najednou přes celý mobil – už Jan Šibík, reportážní fotograf, říká, že pokud chcete být dobří, musíte mít téma. Fotit od ničeho nikam co vás kde trkne do nosu je sice fajn, ale teprve téma je to, co vás posune v myšlení a focení dál.

To samé s webem. Už jsem u sebe na webu psala, že hlavní myšlenka nemusí být nijak konkrétní. Může být i abstraktní, může zahrnovat psychičtější prvky, které vás zajímají nebo inspirují, ale vaše prezentace by měla mít nosné téma, od kterého byste se neměli odchylovat.

Nejde tady o musíš/nesmíš. Jde tady o to, že když budete celé dny řešit škaredé komentáře, nářky, nadávky a trolling, nezbude vám čas na vymýšlení nového obsahu. Ano, budete vytvářet zhruba to samé, protože víte co a jak. Skutečné inovování, skutečné vymýšlení nových věcí ale stojí daleko víc úsilí, a když se celé odpoledne budete dohadovat s někým na druhém konci klávesnice, nezbude vám čas tvořit nové věci. Hádejte proč jsou ty komerčněji známé influencerky všechny tak k uzoufání stejné a k uzoufání nudné?

Že to někdo někde na webu tvrdí neznamená, že to bude vhodný nástroj pro vás. Tím spíš, když to najdete u někoho, kdo radí jak blogovat (to si hezky podřezávám větev, což? 🙂 ) . Jde mi o jediné: kupa prvků byla vytvořená jako podpora podnikání a prodeje na blogu. Že to funguje podnikatelům neznamená, že se s tím musíte mořit taky. Jako každý nástroj i u tvoření webu platí, že si musíte vybrat řešení, které vám nebude zavazet a nebude vás zdržovat a odvádět od práce.

Odebírejte blog emailem

Neprošvihněte už ani jeden článek! Výměnou za e-mailovou adresu vám budou chodit nové články přímo do schránky

4 komentáře u „Nejzbytečnější prvky na webu / Edice Blog“

  1. Čerf říká:

    Blog se postupně posouvá od původního nástroje na vyjadřování názorů a prezentování vlastních tvůrčích a většinou ryze nekomerčních aktivit k podobě jednoho ze standardních modulů podnikatelských stránek (když si dnes založíš stránky na podporu svých zájmových nebo podnikatelských aktivit, blogo bývá jejich automatickou součástí; právě to řeším na nových webovkách, které si pokoutně nově stavím pro další etapu svého focení). I obecné povědomí se posouvá víc směrem k oněm “influencerům” (což je slovo, které si pořád ještě netroufnu napsat bez uvozovek, do té míry je mi proti srsti), šíří se i úhel pohledu, že kdo nebere blog primárně (nebo aspoň cílově) jako prostředí pro výdělek a komerční spolupráci, je buď z pravěku nebo pitomec. Nemám z toho vývoje žádnou radost; byť jsem dlouho pracoval v marketingové oblasti, moje pojetí smyslu blogu je úplně jiné, ale na druhou stranu mi zatím nikdo nebrání formovat si obsah blogu tak, jak jsem zvyklý, a myslet si o těch, kteří se bez hlediska peněžního zhodnocování v prostředí blogu ve svých “radách” neobejdou, své :-).

    1. Andrea V. říká:

      V tomto směru je kámen úrazu v tom, že teorii o blogování píšou hlavně podnikatelé. Stále je kupa lidí, kteří data jak začít a jak pokračovat hledají, a motá se to všechno dohromady.

  2. Sue Diamond říká:

    Nie som si istá, no pokiaľ viem, GDPR sa týka len právnických osôb. Teda ja ako hobby bloger, ktorý neposiela newslettre, nepredáva ebooky ani nič podobné, nemusím vôbec GDPR riešiť a lámať si s ním hlavu.

    A keď už sme pri tých newslettroch, toto z duše neznášam. Momentálne mám založený extra email kam si nechávam posielať všetky tie otravné maily, ktoré sú podmienkou zaslania každého ebooku zdarma a musím povedať, že je až neskutočné ako si niektorí blogeri myslia, že nemám nič iné na práci len 4x týždenne čítať mail od nich. “Áno ja vidím, že máš nový článok, ak ma zaujme, prečítam si ho. Nemusíš mi posielať desať zbytočných emailov ku každému prdu, čo z teba vyjde” – takéto niečo mi beží hlavou zakaždým, keď niekto nechápe, že všetkého veľa škodí. Úplne by stačil jeden email týždenne s prípadným nalákaním na viacero článkov, ktoré v tom týždni vyšli. Nepotrebujem mať ku každej blbosti extra správu. Hej viem, že sa z toho dá odhlásiť jedným klikom, ale to neospravedlňuje blogerov-spamerov že robia to, čo robia. Nie predstavte si, vy ani váš blog nie ste stredobodom vesmíru. Čítam cca 50-60 blogov, ak mi hoc len polovica z nich pošle každý týždeň 3-4 maily, tak aj môj počítač čochvíľa spácha samovraždu :-/

    1. Andrea V. říká:

      GDPR se týká sběru dat obecně, a většina hobby bloggerů to nepocítí. To s tím extra e- mailem není špatný nápad 😃

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *