Z deníčku blogerky

Dobře míněné rady, které vám k ničemu nebudou

Potenciálních blogerů je moc, a autorů, kteří sdílejí svůj recept na blogování je ještě víc. Pokud bychom chtěli poslouchat všechny rady najednou, rychle zjistíme, že se jich část navzájem vyvrací. Speciálně v začátcích člověk hledá rady zvenčí. Než si vybuduje vlastní rutinu a ustálí si vlastní názory a svoje cíle. Existují rady, které by k začínajícím blogerům neměly doputovat  vůbec. Které to jsou?

Vyber si jedno téma a zpracuj jej do hloubky

Jak už zmínil Dominik z webu Harmanis, začínající bloger potřebuje dvě věci: založit si web a psát. Vzít témata, která máte v hlavě, a přenést je na papír (respektive na blog) . Originální bude váš web už jen tím, že všechny články vyberete a napíšete vy sami. A to i když zvolíte nějaký tag 30 dní blogování nebo psaní dopisů. Dokud do textů vložíte svoje názory, svůj pohled a svůj postoj, nemusíte se bát, že budou články ploché a bez duše.

Neosobní články vznikají jenom tehdy, pokud píšete na doporučená témata (deset způsobů jak nejrychleji cokoliv a podobně) , a zpracováváte článek v odrážkách, protože jste někde četli, že jsou lidé líní číst. Když budete sekat a psát článek útržkovitě, nebudete mít kdy skládat věty a celkový výsledek bude značně neosobní.

Bavit se a psát je zásadní, abyste našli sami sebe a zjistili, co vás na blogování baví, a  případně podle toho upravili svoje působení. Násilným, a někdy zčásti i samoúčelným a prospěchářským výběrem jedné oblasti si ohledně svojí vlastní spokojenosti moc nepomůžete.

Projdi si web a zaměř se na SEO

Znamená to, že vám aplikace začne hlásit, že mají vaše stránky příliš podobné názvy, nebo že mají titulky stránek příliš málo znaků. V začátcích to není tak důležité, protože je tady spousta jiných věcí, které by bylo fajn zvládnout dřív, a kterých budete mít beztak plnou hlavu. Ano, úprava webu pro vyhledávače zlepší vaši pozici ve výsledcích, ale i s vyladěnými SEO parametry bude nějakou dobu trvat, než vás Google zaindexuje.

Co nejdřív si naber spolupráce

Na webu nic, a každý ze tří článků, které se krčí v archivu od založení blogu je spolupráce? Je to trochu sci-fi, protože i firmy vybírají blogerky tak, aby to mělo význam i pro ně. Ale i tak existují blogerky, které na to jdou se spolupracemi příliš brzy, a než se “vypíšou” , zacpou si web “domluvenými” články.

Dokud nemáte nic v ruce, jenom ty bartery, nemáte si jak budovat dál jméno. Existují blogerky, které tají každý kosmetický zásah do těla, protože aktuální publikum je tak nějak citlivé vůči všem “neupřímnostem” , ať už se bavíme o plastických operacích, nebo domluvených článcích. Která blogerka dobrovolně přizná jednu drobnou chirurgickou úpravu (nos, rty, poprsí) , když bude pro valnou část komentářů pod videy “ta falešná a umělá” , protože se lidé naučili vztahovat vnější projevy i dovnitř?

Dokud  se nebudete mít o co opřít, a začnete svým čtenářům sázet  bartery, může vám pověst reklamního pisálka zůstat – lidé mají aktuálně dojem, že se mohou motat do věcí, do kterých jim nic není, a vrtat se v reklamách je jejich aktuální guilty pleasure, které zhusta odskáče (nezkušená) blogerka.

Zaregistruj se na co největším počtu sociálních sítí

… A najmi si armádu trpaslíků, abys to stíhala všechno spravovat. Sociální síť potřebuje pravidelný provoz, a pokud budete mít osm různých účtů, kde se na náhodného kolemjdoucího zašklebí mrtvo, followeři přibývat nebudou. Každá sociální síť má svoje specifika, a daleko lepší výsledky přijdou, když si vyberete platformu nebo dvě, které si budete hýčkat. Sociální sítě chtějí rozmazlovat a zvelebovat stejně jako web, tak pokud se rozhodnete nějakou založit, měli byste si na ni vyčlenit i čas.

Začínající bloger potřebuje jenom dvě věci: založit si web a psát. To ostatní jsou podružnosti, které zájemce o blogování odvádějí od psaní samotného. Dávat svou budoucnost do rukou technikáliím nepovede ke kýženému výsledku, protože blogera dělají texty. Co se týká webu, čtenáře stejně vesměs zajímá jenom čitelnost a přehlednost. A napsat životaschopný meta-description je v dnešní době alchymie, protože nové verze Google vyhledávače automaticky vybírají úryvek ze stránky (snippet) , pokud nabudou dojmu, že má description špatný formát, nebo nevyhovující délku. Takže profík, a my můžeme psát 🙂 .

Líbil se ti článek? Nezapomeň jej sdílet na sociální sítě! Děkuji 🙂

Autor Andrea V.

Jsem blogonomádka se zkušenostmi s mnoha projekty. Všechny svoje pokusy používám ke vzdělávání a k pobavení nejen kolegů, ale i všech, kteří mají zájem nahlédnout do hlavy bláznovi do psaní :) . andrea@vysvobozena.cz

12 komentářů u „Dobře míněné rady, které vám k ničemu nebudou“

  1. ichi říká:

    Skvělej článek, měla bych konečně přestat lenošit. A ta armáda trpaslíků mě rozesmála. 😀

    1. Andrea V. říká:

      Děkuju za reakci. Jsem ráda, že jsem tě pobavila 🙂

  2. Bára říká:

    Ono to s tím SEO není tak horké: jeho základ je myslet při psaní na lidi a například pojmenovat článek tak, aby název seděl s obsahem. Takže tohle není těžké splnit. 🙂 (Druhá věc je, pokud člověk píše jen o tom, co se hledá. I to ale může být fajn: aspoň je v rámci svého tématu čtenářům užitečný a věnuje se něčemu, co je trápí.)
    A máš pravdu, nejdůležitější je prostě psát a mít to rád, ale pokud někdo naservíruje čtenářům dvě normostrany neformátovaného textu, pak se nesmí divit, když nikdo jeho články nedočte do konce. Ono nejde o konkrétní prvky, jako jsou odrážky, ale o to myslet při psaní na chudáka čtenáře, který se u mě topí v textu jen proto, že se mi ho zrovna chtělo psát.

    1. Andrea V. říká:

      Zaklad je v pohode, ten zbytek je uz vyssi divci, a v urcitem stadiu blogera spis brzdi

  3. Lucka Stefani říká:

    Za mě moc děkuji za takový pohled, přecijen do nového začátku se hodí každá informace 🙂 Jen je nebrat všechny tak vážně, najít si to svoje a jít za tím 🙂

    1. Andrea V. říká:

      Dekuji za komentar. Souhlasim s tim, ze by mel clovek fungovat podle sveho:)

  4. Čerf říká:

    Snažím se řídit jednoduchým pravidlem: Psát to, co si i s odstupem sám s chutí přečtu. Když se mi to podaří naplnit, jsem spokojený a úspěchy, návštěvnost, odkazy a všechno okolo je jen třešnička na dortu, sice chutná, ale jen odvozená :-).

    1. Andrea V. říká:

      Ja svoje clanky zpetne skoro nectu. Mozna by to chtelo zmenu 🙂

  5. Michaela říká:

    Skvěle sepsané rady! A se vším plně souhlasím. Já mám pro blueberry jen twitter (a asi osobní insta) a na twitter nakrásně nemám čas. A když jo, nevzpomenu si 😀
    Ti radilové, co mají v seznamu SEO jsou úžasní. WordPress to s Googlem všechno zvládnou za nás a ti, co to myslí vážně a jsou na takové úrovni, aby to museli řešit, na to už většinou mají znalosti nebo lidi…
    Přesně jak jsi zmínila, chce to hlavně psát, tak jako u začínajících fotografů fotit. Amen 🙂

  6. Sabina Nováková říká:

    Teda tak to abych si nějakou sociální síť založila, ačkoliv já teda přidávám odkazy pod svým jménem do FB skupin a na svůj IG, takže mi to zatím stačí, protože právě na ty sociální sítě bych asi už neměla takový čas, zkoušela jsem to jednou s FB stránkou. Skvělý článek !

    1. Andrea V. říká:

      Děkuji 🙂 . Sociální sítě jsou dobrý doping, ale přestávají být pro mě tak důležité. Jak jsem uvedla v článku, je to vlastní vesmír, na který je potřeba mít čas …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *