Z deníčku blogerky

Fotoblogy: Mají v době Instagramu smysl?

Nástupem Instagramu přišla tvůrcům fotoblogů zásadní otázka: pachtit se dál s vlastním webem, nebo přejít na sociální síť? V ideálním případě existují sociální sítě jako předpokoj k návštěvě webu autora, ale zrovna u vysoce profilovaných sítí, jako Instagram určitě je, se objevuje čím dál víc autorů, kteří existují jen na sociální síti a tvorbě vlastního webu se nevěnují. Jak moc se fotky přesunuly na Instagram bylo poznat, když jsem se na Facebooku v blogerské skupině zeptala, kolik je tady fotoblogerů, ať mi přidají do komentářů odkazy na vlastní fotoblogy. Do dnešního dne nemá můj příspěvek ani jeden komentář. Fotoblogy, případně fotoweby, jsou zkrátka dost z módy, a spousta autorů má na Instagramu daleko větší úspěch, i když samotný Instagram také není ideální možnost.

Za vším stojí algoritmus

Algoritmus je technické nastavení, které Instagramu hlídá, aby se váš obsah dostal jenom k určenému procentu lidí, přihlášených k odběru obsahu od vás. Instagram je podobný ráji pro fotografy, stále i přes mizerné podmínky má spousta autorů daleko větší ohlas, když svoje snímky sdílí přes mobil na sociální síť, ale i tak není způsob, jak zajistit, aby chodilo doopravdy všechno všem. Jedině zaplatit si propagaci konkrétnímu příspěvku.

Slabý dosah a neustálé šachování s algoritmem je jeden z nejpádnějších důvodů, proč zvážit vlastní webovou galerii, fotoblog nebo portfolio stránku. Instagram je geniální záležitost na sdílení fotek, velice snadno se jenom použitím hashtagů dostanete do mobilu velké spoustě lidí, ale když se vám k obsahu dostane jenom slabá hrstka zájemců o váš obsah, je tady něco špatně. Vždyť ti lidé dali jasně najevo, že vás chtějí sledovat. Klikli na tlačítko “Odebírat” , a vy byste teď ideálně měli ještě platit, abyste se dosahem dostali ke všem lidem, kteří si vás zaklikli.

Můžete si to ověřit sami. Podívejte se k oblíbené blogerce, kolik má odběratelů, a pak běžte k poslední fotografii a podívejte se, kolik má srdíček a komentářů. Ten nepoměr mezi odběrateli a reakcemi není daný jenom tím, že někteří nakupují prázdné fejkové účty. Instagram dost škrtí dosah vámi nahraných příspěvků, a pokud neodpovíte na komentář pod fotkou do půl hodiny, ještě vás za to penalizuje a zobrazuje ještě míň. Instagram má být nově přizpůsobený víc jako chat, a to znamená zvýhodnění okamžité interakce. Kdo ale může vysedávat na mobilu 24/7 ?

Cizí majetek

Ne, nejsem paranoidní. Jenom jsem v roce 2007 začala blogovat na Blog.cz, a teď jsem přímý svědek toho, jak jde celý blogoserver do kytek. Facebook a Instagram jsou pořád majetkem cizích firem. Ano, domény taky někdo spravuje. Vy si ale zaplatíte za prostor a adresu na internetu, a dál už je jenom na vás, jestli smažete nebo nesmažete. Instagram je pořád majetek jiné firmy. Je to jako web přes prostředníka, přes službu nabízející blogování zdarma. Snapchatu se během roku nekontrolovaně propadly akcie. Zčásti uživatelé, zčásti médii přiživené “haló” ve smyslu “Bacha, padá Snapchat, něco si přej” . Nikdy nemůžete  vědět, kdy někomu “nahoře” hrkne v kouli.

Web se má propagovat na místě, kde jsou lidé. Není od věci používat sociální sítě ke sdílení vlastní práce, a je v naprostém pořádku prokládat koťata a politicky motivované hádky odkazy na svoje články. Jen je lepší nespoléhat se na cizí sociální síť jako na svůj primární komunikační kanál. Pořád je vhodnější naučit si čtenáře chodit na svůj web, než abyste byli závislí na trendech a jednoho dne se jenom dívali, jak se vaše pracně vybudované impérium hroutí, protože jste vsadili na sociální síť, která se za pár let potácí nad hrobem.

Pilíře blogu

Buďte dostatečně pružní a z aktuálních trendů si vyberte pokaždé to nejlepší pro sebe. Mějte ale svoje pevné zázemí, pokud to s blogem myslíte aspoň trochu vážně. Bude vám jedno, jestli v rámci zjednodušení jednoho krásného dne dojde ke splynutí Facebooku a Instagramu skrz hubenější výdaje za provoz a provozní náklady, a bude vám jedno, až přijdou další módní trendy a vysají z aktuálně vládnoucích sítí podstatnou kapacitu uživatelů. Jednoduše založíte vlastní účet, a budete svoje odkazy sdílet jinam. To důležité, váš vlastní web a vaše vlastní práce, ale zůstanou nedotčené, a vy budete mít jistotu, že tam zůstanou, dokud se jim budete chtít věnovat.

Líbil se ti článek? Nezapomeň jej sdílet na sociální sítě! Děkuji 🙂

Autor Andrea V.

Jsem blogonomádka se zkušenostmi s mnoha projekty. Všechny svoje pokusy používám ke vzdělávání a k pobavení nejen kolegů, ale i všech, kteří mají zájem nahlédnout do hlavy bláznovi do psaní :) . andrea@vysvobozena.cz

6 komentářů u „Fotoblogy: Mají v době Instagramu smysl?“

  1. Platan říká:

    Ono je zaujímavé myslieť na to, či by pred ukončením činnosti IG ľudia mali dostatok času na presmerovanie svojich followers na blog. Zrejme by tam boli veľké straty.

    1. Andrea V. říká:

      V tomto směru je šikovnější mít nad svým hlavním kanálem definitivní dohled, a tyto sítě využívat čistě pro PR účely.

  2. veruce říká:

    Trendy se před pár lety změnily. Dřív táhly blogy/osobní stránky. S masovým rozšířením dotykových telefonů lidé přestali takové weby komentovat, případně i navštěvovat. Jejich autoři si toho samozřejmě začali všímat a přesunuli svůj zájem a svou prezentaci tam, kde fanoušků naopak přibývalo. Na sociálních sítích se dá fungovat i bez psaní, které je na dotykovém telefonu k vzteku. Na prohlížení internetu ve většině případů přestali lidé používat počítač (soudě nejen podle statistik návštěvnosti, kdy to přístupy z mobilu drtivě vedou).

    Z tohoto důvodu jsem se i já po x letech odmítání na ty sociální sítě dostala. A radost z toho nemám. Zároveň jsem ale ráda alespoň za tu lajkovací reakci, když vím, že komentářů už mám dneska čekat minimum. Očividně ale jdu i tak stále proti proudu, protože bych nikdy nesvěřila celou svou webovou prezentaci FB nebo IG (případně dalším). Dělám to přesně tak, jak píšeš v komentáři výše – sociální sítě mi slouží jako cesta k propagování blogu. Na druhou stranu bych ovšem (narozdíl od většiny lidí) při zrušení FB / IG jako takového skákala radostí, protože internet by se pak dal více do pořádku 😉

    1. Andrea V. říká:

      No – já jsem začínala na blog.cz, a po očku samozřejmě sleduju svůj “rodný domov” tak nějak kontinuálně. A právě na příkladu blog.cz vidím, jak dokáže být ošemetné svěřovat celou svoji vážně míněnou práci do rukou cizímu člověku.

  3. Čerf říká:

    Na stará kolena jsem si zrovna včera přece jen zřídil i instagramový účet, kterému jsem se dlouho bránil hlavně kvůli tomu, že nemám rád manipulaci s fotkami na mobilu a všechno u mne probíhá skoro výhradně mezi foťákem a počítačem. Rozhodl jsem se ale pro celkem jasný pozicionning informačních kanálů:
    1. Blog je u mne hlavní pro jakékoli texty; když na blog dávám fotky, tak bývají včleněné do textu jako součást nějakého příběhu.
    2. Fotoweb je pro mne hlavním kanálem pro vše, co se týká fotografií, je to vlastně něco jako stálá galerie toho nejlepšího, co jsem vyfotil.
    3. Facebook mi slouží primárně jako propagace blogu a fotowebu, když se na nich něco důležitého odehraje.
    4. Instagram chci používat především pro komunikaci s fotografy, jejichž fotky mne zajímají, a s lidmi, které naopak zajímají moje fotky. Cíl je ale opět přesměrovat takové lidi na fotoweb jako hlavní kanál.

    Jestli to půjde dlouhodobě udržet, to teprve uvidím, každopádně chci fungování téhle “vztahové mapy” vyzkoušet :-).

    1. Andrea V. říká:

      Já mám zase nejradši všechno jednoduché. Facebook trpím skrz nepopiratelnou schopnost přivést mi na web nové lidi, jinak tak nějak nevím, co s ním 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *