Virtuální zápisníček

Co vlastně dělá fotografa fotografem?

Poslední týden jsem se v rámci optimalizace svého Facebooku přidala do několika skupin, které souvisejí s Nikonem nebo s focením. Kromě velkého překvápka, kolik lidí používá vyšší modely naprosto samozřejmě z druhé ruky a nestydí se za to (jaký to rozdíl oproti fotografickým webům) jsem zjistila, že u fotografů, kteří se věnují fakt focení a míň řečem existuje jedna základní poučka: někteří lidé řeší až moc kraviny.

Myslím, že se to konkrétně týkalo objektivů a techniky obecně, ale připomnělo mi to moje začátky s psaním o fotografické teorii. Jsem člověk, který si oblíbil práci s pevnými skly, a pamatuju si tu tunu zhrzených komentářů, že by ten nebo ten nemohl bez zoomu existovat. Bylo mi tak sedmnáct, dost věcí jsem si brala až moc osobně a nutno dodat, že slečny na blozích na tom byly podobně jako já.

Je zajímavé, že jeden z mála fotografů, který zároveň fakt fotí a učí je Jan Šibík. Taky je to na jeho stylu poznat; fotografické časopisy jeho projekt “Jak se fotí” pro Českou televizi moc neoslovil (nepoužitelné pro teorii), jenže ono to záleží spíš na praxi než na poučkách. Navíc sám přiznává, že často chodí za svými studenty a huláká jim u hlavy: “Teď foť! Teď foť! Běž blíž!”

Jen tak se mi prohánějí v hlavě dvě jména, která pro Zoner a pro CPress napsala tunu ceněných fotografických publikací, ale jakožto o fotografech o nich člověk prakticky neví. Skoro to vypadá, jako kdyby svoje fotky pouštěli do světa pouze na stránkách svých knih o teorii. Budí to v člověku dojem, že může být dobrý buď v teorii, nebo v praxi, ale ne v obojím zároveň.

Možná je to tím, že život je málokdy tak lineární a tabulkový, jak by to člověk skrze poučky potřeboval. A možná ty tabulky dost podrývají samotní fotografové – běžně se stává, že ti, které považujeme za šikovné nám na náš dotaz odpoví, že žádnou teorii nikde nečetli, že jim jenom někdo zkušenější vysvětlil základy a zbytek mají vydřený. Vydřený, ne vyčtený.

V komunitě člověk minimálně zjistí, že velká část ze zvěstí, které kolují oficiálními zdroji jsou nafouknuté a neúplné. Kdežto v poradně jednoho z fotografických webů s recenzemi se pravidelně dočtete, že si máte koupit spíš nový nejnovější model než pět let starý z druhé ruky (typicky Nikon D7100 nebo D500 jsou “moc staré na to, aby je někdo kupoval”). Jenže podívejte se do skupin pro fotografy. Panuje tam naprosto jiný ekosystém, který neovlivňují zájmy výrobců techniky. Dost ozdravný, a dost oči otevírající zážitek, který by si budoucí fotograf měl dopřát – zvlášť to platí, jestli doteď louskal spíš weby s novinkami a s recenzemi …

Odebírejte blog emailem

Neprošvihněte už ani jeden článek! Výměnou za e-mailovou adresu vám budou chodit nové články přímo do schránky

2 komentáře u „Co vlastně dělá fotografa fotografem?“

  1. Čerf říká:

    Když to trochu přeženu (ale jenom málo), foťák je jenom krabice, která má být tak chytrá, aby pustila do přístroje správnou dávku světla. Nejdůležitější je podle mě umět dělat se světlem, pak je na řadě kvalita objektivu, pak případná kvalita použitého filtru, pak stativ a úplně na konci je foťák. Dobrý fotograf by měl umět pořídit slušnou fotku čímkoli :-).

    1. Andrea V. říká:

      Dovolím si přehnat to ještě víc, a dodat, že k tisku na 10×15, případně 15×20 je důležité “jenom” umět se dívat a umět zacházet se světlem 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *