Blogování, copywriting a zaměňování pojmů

Nemám problém s tím, že někdo píše o blogování. Jak jde čas a jak se číslovka u mého věku zvyšuje, tak se postupně mění celkové pojetí článků podobně starých blogerů, a pryč jsou doby, kdy si člověk po přečtení svého článku rval vlasy z hlavy. Není to už tak moc velká katastrofa, aby se člověk k některým blogerům raději neznal.

Co jsem pokaždé trávila nějakou tu chvíli v konkrétní blogerské komunitě (grafika, povídky, šminky, fotoblog, ezoterika), zachytila jsem, že má každá oblast svoje vlastní stereotypy. Psaní o blogování v mojí cílové oblasti znamená používat místo “tipy pro blogování” sousloví “online marketing” , případně nějaký hodně podobný výraz, a místo rad typu “piš si co chceš” nás autoři nabádají, abychom se nebáli dělat reklamu sobě samotnému.

Václav Veselka ze stránek Blogr.cz pořídil agregátoru blogů jakési “Srdce Blogru” , blog “Pod pokličkou Blogru” , kde se objevil článek pojednávájící o typech blogů. Veselka radí, jakým způsobem se dají psát články. Což o to – shromáždil celkem deset různých přístupů, a učinil tak z perspektivy, která není běžná. Zároveň je to klasický “management článek” , který je vlastně encyklopedií, a když mu Patrik Gajdoš v komentářích napsal, že by to chtělo víc subjektivity a vlastní pohled na věc, Václav Veselka odepsal, že má ve stávající podobě článku méně balastu.

Zaznělo tam, že z osobní perspektivy zvládají psát bez balastu jenom dobří copywriteři. A jsme u novodobé “nemoci” blogů – ostatně, sedí to na bod číslo 2, pojmenovaný “Hype driven přístup” : slovo “copywriter” patří aktuálně k módním trendům, a když bloger vydrží určitou dobu a trochu odroste pubertě, je pozice copywritera stav, který vnímá jako etalon.

Copywriter je člověk, který vymýšlí poutavé a čtivé reklamní texty, které zadavatelé používají v obchodní oblasti, ať už se jedná o prodej služeb, klasické “otextování” e-shopu, nebo jednoduše vytvoření doopravdy návykové webové prezentace pro firmu nebo projekt. Proto mi moc nejde do hlavy, proč někdo samotný copywriting montuje do blogování.

Psaní reklamních textů a spisovatelská činnost jsou dvě rozdílné věci, ať už bereme spisovatele konvenčně jako autora knížek, nebo v novodobém širším pojetí jako člověka, na kterého se hodí spíš označení “bloger” . Být blogerem a být copywriterem jsou ze svojí podstaty dvě rozdílné věci.

Psát blog stylem copywritera znamená vytvořit reklamní plakát. Ze zkušeností z kosmetické sféry si troufám tvrdit, že je to to poslední, co by čtenáře v současné době zajímalo; lidé vesměs začínají být na reklamy alergičtí, hledají bartery i tam, kde nejsou a tvrdit, že musím psát blog jako copywriter je zčásti nepochopení média, a zčásti risk, že si odeženu čtenáře už jen tím, že budou mít z mého psaného projevu pocit neustávající reklamy.

Chápu  Václava Veselku – blog Pod pokličkou Blogru je jakási prodloužená ruka Agregátoru blogů, a když někdo zavítá na samotný blog, asi bude Veselkovým úmyslem, aby se zaregistroval na Agregátoru. Na to mu ale na blogu a v článku jako takovém chybí jakákoliv reklama na samotný Agregátor blogů.  Psát blog znamená ovládat gramatiku a stylistiku a mít co říct. Psát copy-texty znamená psát reklamu a materiály používané v podnikání.  Ano, pro copywritera je osobnostní stránka spíš překážkou a texty s balastem nejsou žádoucí, ale blog je naprosto jiné médium. Zaměňování blogera a copywritera je past, která některým lidem zbytečně komplikuje blogování.

Zmiňované odkazy

Pod pokličkou Blogru – blog Václava Veselky

10 thoughts on “Blogování, copywriting a zaměňování pojmů

  1. Díky za hezkej článek 🙂

    Souhlasím se vším co píšeš. Super pointy.

    Propojení Blogru a Pod pokličkou je v současné době špatně řešené. To samozřejmě moc dobře vím. Propojení téměř žádné.

    Ještě horší je to z druhé strany…člověk co jde na Blogr ani neví, že nějaké Pod pokličkou je.

    Nicméně první myšlenka byla dávat blogerům nějaký obsah, který by jim pomohl. Tak jsme narychlo něco vytvořili. Prostě jsme první řešili obsah a forma je věcí budoucnosti 🙂 ..

    • Nemáš zač – jen módní trend reakce 🙂

      Trochu jsem se bála – je to chvilka, co jsem začala dávat autorům článků, na které reaguji zpětný odkaz pod článek – jsem zvyklá “škodit” anonymně, tak jsem ráda, že ten trochu jiný názor prošel bez úrazu 🙂 🙂

      Věřím, že průběžně cestu najdete 🙂

      • No škodění vypadá trochu jinak 😉 Tohle je jen prostě regulérní racionální názor bez výrazného emočního zabarvení :D.

        Jinak cesta je docela nastavená dlouho, ale po jedné velké vlně kritiky proti Blogru a mně samotnému (narozdíl od téhle byla ta kritika z větší části neoprávněná a hysterická) jsem úplně přestal chuť něco pro Blogr dělat.

        Postupně zase chuť dostávám, tak snad to lepší propojení bude 🙂 Třeba už to, že na pod pokličkou není logo Blogru a nepůsobí to jako jeden celek.

  2. Já bych se taky rád blogového “balastu” zastal. Beru blog jako něco, co má povahu vlastního bytu, kde si to zabydlujeme spoustou nenápadných drobností podle svých zájmů a svého vkusu. Kdybychom v bytě ponechali jen to, co je nezbytné a efektivní, obávám se, že to nebude k žití. Ale v kanceláři, kam chodíme pracovat, takový přístup má smysl :-).

  3. Ten blog, o kterém píšeš, sice neznám, ale to, co píšeš je pravda v každém detailu. Nejúspěšnější blogy jsou ty, kde je vidět osobnost autora a jeho názory. Když mají firmy své blogy, nedá se to s tím příjemným vůbec srovnávat, pokud to ten člověk propojuje, netuší, o čem mluví a nebo je to fakt někdo až moc zahrabaný v marketingu a obchodu.

  4. Pingback: Ingredience k úspěšnému blogu | Vysvobozená.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *