Blogování, copywriting a zaměňování pojmů

Nemám problém s tím, že někdo píše o blogování. Jak jde čas a jak se číslovka u mého věku zvyšuje, tak se postupně mění celkové pojetí článků podobně starých blogerů, a pryč jsou doby, kdy si člověk po přečtení svého článku rval vlasy z hlavy. Není to už tak moc velká katastrofa, aby se člověk k některým blogerům raději neznal.

Co jsem pokaždé trávila nějakou tu chvíli v konkrétní blogerské komunitě (grafika, povídky, šminky, fotoblog, ezoterika), zachytila jsem, že má každá oblast svoje vlastní stereotypy. Psaní o blogování v mojí cílové oblasti znamená používat místo “tipy pro blogování” sousloví “online marketing” , případně nějaký hodně podobný výraz, a místo rad typu “piš si co chceš” nás autoři nabádají, abychom se nebáli dělat reklamu sobě samotnému.

Václav Veselka ze stránek Blogr.cz pořídil agregátoru blogů jakési “Srdce Blogru” , blog “Pod pokličkou Blogru” , kde se objevil článek pojednávájící o typech blogů. Veselka radí, jakým způsobem se dají psát články. Což o to – shromáždil celkem deset různých přístupů, a učinil tak z perspektivy, která není běžná. Zároveň je to klasický “management článek” , který je vlastně encyklopedií, a když mu Patrik Gajdoš v komentářích napsal, že by to chtělo víc subjektivity a vlastní pohled na věc, Václav Veselka odepsal, že má ve stávající podobě článku méně balastu.

Zaznělo tam, že z osobní perspektivy zvládají psát bez balastu jenom dobří copywriteři. A jsme u novodobé “nemoci” blogů – ostatně, sedí to na bod číslo 2, pojmenovaný “Hype driven přístup” : slovo “copywriter” patří aktuálně k módním trendům, a když bloger vydrží určitou dobu a trochu odroste pubertě, je pozice copywritera stav, který vnímá jako etalon.

Copywriter je člověk, který vymýšlí poutavé a čtivé reklamní texty, které zadavatelé používají v obchodní oblasti, ať už se jedná o prodej služeb, klasické “otextování” e-shopu, nebo jednoduše vytvoření doopravdy návykové webové prezentace pro firmu nebo projekt. Proto mi moc nejde do hlavy, proč někdo samotný copywriting montuje do blogování.

Psaní reklamních textů a spisovatelská činnost jsou dvě rozdílné věci, ať už bereme spisovatele konvenčně jako autora knížek, nebo v novodobém širším pojetí jako člověka, na kterého se hodí spíš označení “bloger” . Být blogerem a být copywriterem jsou ze svojí podstaty dvě rozdílné věci.

Psát blog stylem copywritera znamená vytvořit reklamní plakát. Ze zkušeností z kosmetické sféry si troufám tvrdit, že je to to poslední, co by čtenáře v současné době zajímalo; lidé vesměs začínají být na reklamy alergičtí, hledají bartery i tam, kde nejsou a tvrdit, že musím psát blog jako copywriter je zčásti nepochopení média, a zčásti risk, že si odeženu čtenáře už jen tím, že budou mít z mého psaného projevu pocit neustávající reklamy.

Chápu  Václava Veselku – blog Pod pokličkou Blogru je jakási prodloužená ruka Agregátoru blogů, a když někdo zavítá na samotný blog, asi bude Veselkovým úmyslem, aby se zaregistroval na Agregátoru. Na to mu ale na blogu a v článku jako takovém chybí jakákoliv reklama na samotný Agregátor blogů.  Psát blog znamená ovládat gramatiku a stylistiku a mít co říct. Psát copy-texty znamená psát reklamu a materiály používané v podnikání.  Ano, pro copywritera je osobnostní stránka spíš překážkou a texty s balastem nejsou žádoucí, ale blog je naprosto jiné médium. Zaměňování blogera a copywritera je past, která některým lidem zbytečně komplikuje blogování.

Zmiňované odkazy

Pod pokličkou Blogru – blog Václava Veselky

« »

© 2017 Vysvobozená.cz. Theme by Anders Norén.

%d blogerům se to líbí: