Co s Youtube

Zkraje bych ráda použila výzkum, který na Slovensku zpracovala agentura TRIAD. 52% dotázaných blogerům vysloveně nevěří. 28% blogerům důvěřuje, i když ví, že mají produkty v rámci spoluprací, a 30% dotázaných o nějaké spolupráci vůbec neví.  O podobném průzkumu v českém prostředí nevím. Slovenský trh je ale tomu českému velice podobný, proto si myslím, že jsou výsledky velice podobné i situaci u našich blogerů.

Nevím, jestli samotní blogeři chtěli, aby to došlo až do podobných čísel; nejčastěji se dozvídáme o tom, že jim „ostatní závidí“ , ale já si nemyslím, že by to byla čistě jenom závist. Pamatuju si dobu, kdy se to celé ohledně spoluprací začínalo rozjíždět. Tehdy to „jenom“ znamenalo, že jste dva měsíce četli jenom o Aguileře, protože firma Coty rozeslala všem stejné parfémy. Časem blogerky vynalezly videa, a následek vidíme v současné době na Youtube v podobě uměle vytvářených a uměle přiživovaných mediálních válek. Dámy, které se nechají celou mediální anti-kampaní pohltit, už většinou nevstanou, a na Youtube se nad nimi zavře  voda.

Když to vezmu z logického hlediska, co bych z toho měla mít? Na co mi je vědět co kdo dělá nebo nedělá? Osobně už beru jednotlivé případy jedním uchem tam a druhým ven; na jednu stranu je to podobné jako s Ivetou Bartošovou a českým bulvárem. Od té doby,  co youtuberky odstranily Petru Vančurovou, nemají vůbec žádnou hodně silnou osobnost, která by jim ty kauzy propagovala, a na kom by se dala vybudovat značka. Nebudeme si nic nalhávat; Carrie Kirsten a Týnuš Třešničková se sice snaží, ale co se týká skandálů, nejsou ani zdaleka tak zajímavé jako Petra LovelyHair, a ani Carrie s Týnuš nedokáží zastavit trend rozmělňování, který Youtube scénu v poslední době postihuje.

Dnes mi nejde o flamewary. Youtubeři se naučili budovat sledovanost a komunitu kolem vlogů právě skrz kauzy a skandály takového kalibru, že přesáhly svoji komunitu a svoji platformu. O Petře Vančurové věděl kde kdo i mimo Youtube; člověk, který videa jinak nesledoval vám velice často řekl, že Petru nemůže ani slyšet, protože mu vadí její projev. Od té doby, co Youtube Petru Vančurovou ztratil, se aspoň v české lokaci potýká s nedostatkem osobností dost zajímavých na to, aby stávající politiku skandálů udržel.

Aktuální kauzy nemají průraznost do větší vzdálenosti, než je video kanál Martiny Koškové alias Lilian Voss.  Když to vezmu z pohledu člověka, který z Youtube znával PLH a GetTheLouk, Lil je jediná youtuberka, která má „průraznost“ větší než samotný Youtube. Na čas to českému Youtube bude stačit; podobně jako Facebook má dost uživatelů na to, aby si hrál na vlastní rybníček. Ale i na příkladu Blog.cz můžeme vidět, že to, co se nerozvíjí začne za čas postupně odumírat. Doba se mění, vlastní blogy přestaly být moderní a jednotlivé uživatelské účty začaly ubývat. V současné době začíná být patrná tendence osekávat blogovací platformy dostupné zadarmo, ať už se jedná o mizející „firemní“ blogy k různým platformám (mizející en.blog.wordpress.com), nebo omezování technických náležitostí (osekání šablon dodávaných do systému tamtéž) .

Jestli chce Youtube přežít další změnu trendů, měl by se zaměřit na něco jiného, než jsou rozmíšky mezi blogery. Stejně tak pro firmy přestává být spolupráce s youtubery zajímavá; když už teď blogerům půlka lidí nevěří, kam to bude pokračovat?

Související články

Nebojte sa blogerov – původní výzkum TRIAD Advertising

Nové články do e-mailu

Nechce se vám číhat na každý můj nový článek? Přihlaste se k odběru novinek, a budu číhat za vás 🙂 .

Autor

Andrea V.

Půlka žurnalistky, která má v oblibě lehčí sloupkovité útvary, půlka ezoteričky, které se stále míchají do věcí jemnohmotné principy. To, co z toho vzniká je takový lehký osobitý mišmaš ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *